Recordaantal loketvragen beantwoord in 2021

28 apr 2022

Digitaalerfgoedprocessen zijn continu in beweging. Als erfgoedinstelling, kunstenorganisatie of kunstenaar is het niet altijd eenvoudig navigeren. Gelukkig kan je met je vragen en uitdagingen steeds bij ons terecht. Elk jaar vinden meer en meer loketvragen de weg naar onze inbox. In 2021 beantwoordden we er 327: een record.

Advies verlenen over digitaalerfgoedprocessen is deel van onze kernopdracht. Al sinds 2011 (toen we nog deels PACKED waren) kunnen organisaties bij ons terecht met vragen over de meest uiteenlopende digitale onderwerpen. Vorig jaar markeerde de tiende verjaardag van deze werking. Het moment bij uitstek om even stil te staan bij de cijfers.

327 loketvragen in 2021

De groei van het aantal loketvragen sinds 2011

De hoeveelheid loketvragen die we binnenkrijgen gaat jaar na jaar in stijgende lijn. In 2021 beantwoordden we een recordaantal van 327 vragen. Het jaar voordien waren dat er nog 297. Een mooie evolutie, zeker als je weet dat we in 2011 van start gingen met amper 20 vragen.

Wie stelde de loketvragen?

De verdeling van de loketvragen per organisatietype

Die 327 vragen waren afkomstig van 155 verschillende vraagstellers. Het overgrote deel daarvan - zo'n 70% - is actief in de erfgoedsector. De kunstensector volgt met 8%. Een gedeelde derde plaats gaat enerzijds naar onderzoek en onderwijs, en anderzijds naar overheidsorganisaties. Elk vertegenwoordigen ze 6% van de vraagstellers. Concreet zijn de vragen vooral afkomstig van musea (27%), erfgoedcellen (13%), archieven (12%), dienstverlenende erfgoedorganisaties (10%) en andere (17%) uit heel Vlaanderen. Een kleine 4% van de vragen was afkomstig van onze noorderburen. Geen grote verrassing: de verdeling van de vraagstellende organisaties is min of meer hetzelfde als in 2020.

De verdeling van de loketvragen per provincie. Hoe donkerder de kleur, hoe meer vragen er gesteld werden.

Waarover gaan hun vragen?

Van aanbesteding tot digitale preservering en metadata: zoals elk jaar passeerde een breed scala aan onderwerpen de revue. De verdeling van de verschillende onderwerpen is vrij gelijklopend aan het voorgaande jaar, al zijn er twee grote stijgers: beleid en strategie (op kop met 87 vragen), en digitale collectieregistratie. Dit laatste thema was met 58 vragen het tweede meest voorkomende onderwerp. Geen wonder, gezien we in 2021 11 projecten begeleidden in het kader van de subsidielijn inhaalbeweging digitale collectieregistratie. Ook thema's als digitalisering (51), hard- en software (45) en kennisdeling (39) waren populair. Opvallend? Dit jaar gingen er minder vragen over ontsluiting (43), terwijl dat vorig jaar nog het meest bevraagde thema was. Benieuwd wat 2022 ons brengt.

De thema's die aan bod kwamen in 2021

Wanneer ontvangen we vragen?

Qua timing ontvingen we in 2021 vooral in het voorjaar veel loketvragen. Februari en maart, maar ook oktober sprongen er bovenuit: niet toevallig de maanden waarin de sector volop subsidie-aanvragen voor cultureelerfgoedprojecten voorbereidt. Ook in juni was er een piek, te verklaren door de aankondiging van een nieuwe subsidieoproep in het kader van de inhaalbeweging digitale collectieregistratie. In de tweede jaarhelft was het opvallend rustiger, ook in vergelijking met het najaar van 2020.

De verdeling van de loketvragen over heel 2021

Wist je dat we op tien jaar tijd maar liefst 1889 loketvragen hebben beantwoord? Zo konden we heel wat organisaties vooruithelpen. Op naar de 2000! In dit uitgebreide rapport ontdek je alvast hoe we het vorig jaar deden.

We halen de pagina op, even geduld...