Bijna 140 cultureelerfgoed-organisaties geholpen met advies in 2022

25 mei 2023

Organisaties in cultuur, media en overheid ondersteunen, dat doen we op verschillende vlakken. Zo ook door advies te verlenen over alles wat te maken heeft met digitaalerfgoedprocessen. Organisaties kunnen bij ons terecht met vragen over de meest uiteenlopende onderwerpen hierover. In 2022 beantwoordde ons digitale loket maar liefst 281 loketvragen van 137 verschillende vraagstellers. Benieuwd welke thema’s zoal aan bod kwamen?

281 vragen om advies in 2022

Wat loketvragen precies zijn, hoe je ze stelt en hoe andere organisaties deze dienstverlening in het verleden ervaarden, kan je uitgebreid lezen in deze publicatie. Vandaag delen we de opvallendste cijfers en inzichten van vorig jaar met je. 

De groei van het aantal loketvragen sinds 2012

Vorig jaar konden we opnieuw heel wat organisaties vooruithelpen door 281 loketvragen te beantwoorden. Daarmee duiken we licht onder het recordaantal van vorig jaar, een daling waarvoor we geen sluitende verklaring hebben. Het is wel opvallend dat cultureelerfgoedorganisaties het in 2022 - net zoals bij de vorige daling in 2017 - druk bezig waren met het schrijven van hun beleidsplan.

Wie stelde de loketvragen?

De verdeling van de loketvragen per organisatietype

Die 281 loketvragen waren afkomstig van 137 vraagstellers, die elk gemiddeld een tweetal vragen stelden. Net als het aantal vragen, daalde het aantal vraagstellers licht tegenover het jaar voordien. Wat wel grotendeels gelijk bleef? De types vraagstellers. Het absolute merendeel (zo'n 75%) is actief in de erfgoedsector. Op de tweede en derde plaats staan de kunstensector met 6%, en onderzoek en onderwijs met 5%. Vooral musea wisten ons - net zoals de voorbije jaren - in 2022 te vinden, goed voor een overdonderende 41% van alle vragen. Archiefinstellingen en erfgoedcellen volgen met respectievelijk 11% en 10%. Opvallend? Dienstverlenende erfgoedorganisaties, lokale overheden en erfgoedbibliotheken hadden in 2022 beduidend minder vragen voor ons.

Goed om te weten: bijna de helft (42%) van de vraagstellers is contentpartner van meemoo. Een stijgend aantal, niet onlogisch gezien het aantal contentpartners met wie we samenwerken ook geleidelijk toeneemt. De overige 57% van de vraagstellers is geen contentpartner. Fijn dat ook zij hun weg naar onze dienstverlening vinden!

De verdeling van de loketvragen per provincie

Met het beantwoorden van de loketvragen bereiken we heel Vlaanderen, en zelfs daarbuiten. De meeste vragen bereikten ons uit de provincies Antwerpen en Oost- en West-Vlaanderen, op de voet gevolgd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Net zoals de voorbije jaren waren organisaties uit Vlaams-Brabant en Limburg verantwoordelijk voor een kleiner aandeel van de vragen. Geen grote verrassing: deze provincies tellen dan ook minder landelijk erkende cultureelerfgoedorganisaties dan de andere.

Met welke vragen klopten ze bij ons aan?

Van zeer specifieke technische vragen, tot brede strategische en beleidsmatige kwesties: de vraagstellers vuurden zoals elk jaar opnieuw een breed scala aan vragen over digitaal erfgoed op ons af. 

Dit jaar op kop? In 2022 waren cultureelerfgoedorganisaties vooral op zoek naar advies over digitale collectieregistratie: we behandelden maar liefst 77 vragen over dit onderwerp. Geen toeval, want in 2022 gingen 16 nieuwe registratieprojecten van start, die we begeleiden in het kader van de Inhaalbeweging Digitale Collectiedata

"In het verloop van ons project was er soms twijfel over de beste aanpak. Gelukkig konden we steeds rekenen op het advies van meemoo. Ze geven een kritische blik en wijzen op de mogelijkheden en richtingen die je kan uitgaan, zonder dwingend te zeggen hoe je het moet doen. Dit geeft het nodige duwtje in de rug om knopen door te hakken en een project op kruissnelheid te brengen" - Jenevermuseum

Ook beleid en strategie was met 67 vragen een populair thema.

“Op het vlak van digitale strategie stonden we nergens. Ondertussen konden we onze voorzichtige eerste stappen zetten dankzij het geduld, de flexibiliteit en de antwoorden op onze vragen van de meemoo-medewerkers. We hebben nog een parcours af te leggen, maar het stelt gerust dat we iemand hebben om op terug te vallen.” - Texture

Opvallend? De vragen over digitalisering (33) hebben een daling ingezet, vergeleken met vorige jaren. Ook over ontsluiting (twee jaar geleden nog koploper) hadden cultureelerfgoedorganisaties in 2022 opmerkelijk minder vragen (32).

Door de vraagstellers wordt niet alleen de sterke en brede inhoudelijke kennis van de meemoo-medewerkers gewaardeerd, maar ook de kritische houding en visie die we als buitenstaander kunnen hanteren.

“Erfgoed Brugge is een project met een zekere voorgeschiedenis. Dat maakt het moeilijk om het dossier van op wat meer afstand te bekijken, wat soms wel nodig is. Daarbij heeft de externe blik van meemoo heel goed geholpen, door de offertes na te lezen en vragen te stellen aan de kandidaat-leveranciers.” - Cel Cultuurbeleid Brugge

De thema's die aan bod kwamen in 2022

Wanneer kloppen cultureelerfgoedorganisaties bij ons aan?

Qua timing waren de loketvragen redelijk gelijk verspreid over het jaar. Toch zien we net zoals de voorgaande jaren een kleine piek in de maanden februari en maart, en een lichte daling in de maanden november en december. 

De verdeling van de loketvragen over heel 2022

De voorbije 11 jaar beantwoordden we maar liefst 2.170 loketvragen. Zo konden we heel wat organisaties vooruithelpen. Maar daar stopt onze ondersteuning niet. Jaarlijks organiseren we een heleboel vormingen en workshops, mét ruimte voor vragen. We zien er trouwens geregeld gezichten terug van organisaties die ons eerder al loketvragen stuurden. Zin om zelf een van onze vormingsactiviteiten bij te wonen? Check de eventkalender hier

We halen de pagina op, even geduld...