Mozartmateriaal: van loketvraag tot in de opera
16 jun 2022In de zomer van 2016 kregen we - toen nog als PACKED - een loketvraag binnen van beeldend kunstenaar Ana Torfs. Hoe konden twee vroege opdrachtwerken die ze samen met Jurgen Persijn realiseerde, net als haar eerste en enige langspeelfilm, gedigitaliseerd en digitaal gearchiveerd worden? Samen zochten we naar een oplossing. Kijk jij mee?
Ana Torfs’ en Jurgen Persijns vroege werken toekomstklaar
Iedereen die bezig is met digitaalerfgoedprocessen en hier vragen over heeft, is meer dan welkom om bij ons aan te kloppen. Na het inzenden van een zogenaamde loketvraag zoeken we samen naar een oplossing. In 2016 hielpen we beeldend kunstenaar Ana Torfs op weg die zich zorgen maakte over de preservering van enkele werken die ze in de jaren 1990 maakte, waarvan twee in samenwerking met Jurgen Persijn. We zochten een oplossing voor:
Zyklus von Kleinigkeiten - langspeelfilm, 35 mm filmpellicule, Ana Torfs, 1998
Mozartmateriaal - video-essay, Betacam SP, Jurgen Persijn en Ana Torfs, 1993
Akarova / Baugniet, l’entre-deux-guerres - video-essay, Betacam SP, Jurgen Persijn en Ana Torfs, 1991
Ons advies? Voor de digitalisering van Zyklus von Kleinigkeiten stelden we voor om contact op te nemen met CINEMATEK. Deze langspeelfilm werd door Ana en haar producent Cobra Films bij CINEMATEK in bewaring gegeven, en werd inmiddels door CINEMATEK gedigitaliseerd. Voor de werken Mozartmateriaal en Akarova / Baugniet, l’entre-deux-guerres adviseerden we om respectievelijk Rosas, de opdrachtgever en producent van Mozartmateriaal, en argos, een contentpartner van meemoo, te contacteren. Zij konden als kunstenorganisaties de mastertapes van Persijn en Torfs makkelijk door ons - toen als VIAA - laten digitaliseren.
De case Mozartmateriaal uitgelicht
De aanpak van Jurgen Persijn en Ana Torfs is afwisselend subjectief en objectief, voyeuristisch en “encyclopedisch”, zoals de makers het zelf noemen.
De Morgen, 1994
Een inkijk in het werkproces en de esthetische woordenschat van het dansgezelschap Rosas, dat is de insteek van Mozartmateriaal. In een blik achter de schermen zien we de dansers repeteren, praten, lachen en dansen op de bejubelde choreografie Mozart / Concert Arias, un moto di gioia (1992).
Na de kwaliteitscontrole op het materiaal werd echter snel duidelijk dat het video-essay gerestaureerd moest worden. Met het oog op een herneming door Opera Ballet Vlaanderen van de choreografie van Anne Teresa de Keersmaeker en Rosas, gaf het dansgezelschap in 2021 groen licht. Avila Film stond in voor de restauratie. Volgende stap voor meemoo? De gerestaureerde versie van het werk naar het meemoo-archief loodsen voor duurzame archivering.
Herontdek deze parel
Exact veertig jaar nadat Mozart / Concert Arias het Festival d’Avignon verblufte, blazen de dansers van Opera Ballet Vlaanderen het werk nieuw leven in. Voor de gelegenheid maken Avila en Opera Ballet Vlaanderen Mozartmateriaal tijdelijk gratis beschikbaar voor tickethouders van de voorstellingen in juni (Gent) en oktober (Antwerpen).
Daarnaast kan je de film vanaf 15 juni ook wereldwijd online bekijken via Avila Film, inclusief Engelse, Nederlandse en Franse ondertiteling.

Afbeelding: still uit Mozartmateriaal, Jurgen Persijn en Ana Torfs, 1993
Zes jaar na het ontvangen van deze bijzondere loketvraag zijn we verheugd dat het door ons gedigitaliseerde en gearchiveerde werk van Jurgen Persijn en Ana Torfs na restauratie opnieuw bekeken kan worden door het brede publiek. Met speciale dank aan Ana Torfs, Rosas, CINEMATEK, argos en VRT (voor de terbeschikkingstelling van de Nederlandse ondertiteling).