Geautomatiseerd URI's genereren met CultURIze webservice
Persistente URI's aanmaken voor cultureelerfgoedobjecten op het web: dat doe je onder andere met de tool CultURIze. Maar kan dit ook geautomatiseerd worden? Samen met MoMu, ADVN, SMAK en M Leuven zetten we een webservice op poten die op een geautomatiseerde manier persistente URI's genereert.
Uitdaging
In 2018 introduceerden we CultURIze, een tool en werkproces waarmee je persistente URI's kan aanmaken voor objecten. Door zo'n URI toe te kennen aan een object, kan het steeds duurzaam teruggevonden worden op het web - ook al verandert de naam of verhuist de locatie. Willen erfgoedinstellingen hun data gelinkt en open toegankelijk maken, dan zijn persistente URI's een must. Niet alleen maken ze informatie eenvoudig uitwisselbaar, ze zorgen er ook voor dat organisaties zich kunnen profileren als betrouwbare informatiebron.
Cultureelerfgoedorganisaties botsen geregeld op technische uitdagingen bij het aanmaken en beheren van persistente URI's. Daarom klinkt meer en meer de vraag om dit op een geautomatiseerde manier te laten verlopen. Samen met MoMu, ADVN, M Leuven en SMAK werken we aan een oplossing: we zetten een geautomatiseerde flow op poten. Erfgoedinstellingen kunnen deze workflow vervolgens zelf handig uitrollen op hun eigen infrastructuur.

Screenshot van de tool CultURIze
Onze rol
Meemoo zetelt samen met MoMu, ADVN, SMAK en M Leuven in de stuurgroep van dit project. Onze rol bestaat onder andere uit het ontwikkelen van de webservice en het ondersteunen van instellingen bij de opmaak van hun PID-strategieën. Daarnaast volgen we de implementatie van de workflow bij de partnerinstellingen op en voorzien we ondersteuning bij dit proces.
Aanpak
In dit project ontwikkelen we een geautomatiseerde workflow voor de persistente identificatie van entiteiten waarover cultureelerfgoedinstellingen informatie beheren. Deze entiteiten omvatten in de eerste plaats individuele collectiestukken, maar ook groepen collectiestukken, verzamelingen en archieven. Ze kunnen ook deel uitmaken van de inhoudelijke context van een collectie, zoals de vervaardigers, plaatsen, concepten en gebeurtenissen die met de collectiestukken geassocieerd worden.
Wat staat er op de planning?
Bij de ontwikkeling van de workflow grijpen we zoveel mogelijk terug op de bestaande infrastructuur van CultURIze. De huidige manuele workflows van de tool zullen plaatsmaken voor een webservice die automatisch persistente URI's genereert. Door middel van een plug-in komt er een integratie met de collectiebeheersystemen van de projectpartners. Om deze oplossing ook te delen met andere erfgoedinstellingen dan de projectpartners, worden de technische beschrijving en de handleidingen grondig gedocumenteerd. Naast een gebruiksaanwijzing voor gebruikers komt er ook een handleiding voor ontwikkelaars, die uiteenzet hoe ze de CultURIze-webservice zelf kunnen opzetten.
Wat zijn de projectdoelstellingen en wat is de impact van het project?
Met dit project willen we de CultURIze-webservice ontwikkelen én implementeren bij de betrokken partners. Na afloop van het project zullen de geautomatiseerde workflow en persistente URI's dus operationeel zijn bij MoMu, ADVN, SMAK en M Leuven. Er worden ook integraties gebouwd met gangbare tools in de sector, zoals Axiell, OMEKA-S en ArchivesSpace. Daarnaast is kennisdeling belangrijk: de opensourcecode en de handleidingen worden beschikbaar gemaakt via Github en CEST zodat andere cultureelerfgoedorganisaties de workflow zelf kunnen opzetten.