Startschot voor Hermes: hergebruik van media stimuleren

8 feb 2024

Audiovisueel materiaal is populairder dan ooit. Dagelijks verschijnen er nieuwe series, films, vlogs, podcasts... Maar wat met content uit het iets verdere verleden? Heel wat barrières belemmeren vandaag de toegang tot dit relevante archiefmateriaal. Met de steun van de Vlaamse overheid zetten we de komende drie jaar onze schouders onder het Hermes-project: in drie sporen willen we (media)content uit het (recente) verleden breder beschikbaar en herbruikbaar maken.

Ingewikkelde of ontbrekende rechteninformatie, een versnipperd zoeklandschap en een tekort aan kwalitatieve beschrijvingen. Samen met partners uit cultuur, media, overheid en de brede creatieve sector gaan we in drie sporen aan de slag met deze barrières:

Spoor 1: rechten

Ingewikkelde rechtenstatussen zorgen er vaak voor dat waardevolle (media)content verborgen blijft in de archieven. Dat willen we vereenvoudigen. Met de ontwikkeling van een eenduidig en transparant rechtenmodel, gebaseerd op internationale standaarden, hopen we toekomstig hergebruik laagdrempeliger te maken.

Ook op de planning? De ontsluiting van een set aan audiovisueel archiefmateriaal op hetarchief.be, toegankelijk voor het brede publiek. De focus ligt in de eerste plaats op rechtenvrij materiaal of materiaal met een eenvoudige rechtenstatus. Waar nodig zullen we stappen ondernemen richting het klaren van rechten.

Spoor 2: de uitwisseling van archiefmateriaal

Er bestaat momenteel geen overkoepelend platform waarop instellingen hun audiovisueel archiefmateriaal vlot kunnen uitwisselen met elkaar én met het professionele veld. Denk aan journalisten, documentairemakers of uitgeverijen. Sinds 2021 onderzoeken we de haalbaarheid van zo’n platform. Nu toetsen we de theorie aan de praktijk en zetten we een proeftuin op. Zo leggen we een eerste basis voor meer hergebruik door professionele gebruikers.

Spoor 3: een raamwerk voor artificiële intelligentie en correcties op metadata

In het derde spoor borduren we voort op de ervaringen en processen uit het GIVE-metadataproject en het project Shared AI. Want om de doorzoekbaarheid van (media)-content te verbeteren, is de uitbreiding van metadata essentieel. En hier komt artificiële intelligentie in het plaatje.

We voeren acties uit in twee deelgebieden. Als eerste zullen we onze partners in staat stellen om AI-metadata aan te passen, want hoewel AI-gegenereerde metadata goed zijn, zullen ze nooit foutloos zijn. Daarnaast stomen we onze infrastructuur klaar om in de toekomst nieuwe AI-technieken op een eenvoudige manier te kunnen toevoegen. We testen dit gloednieuwe technische raamwerk ook meteen uit met vier nieuwe AI-toepassingen.

Benieuwd naar de details?

We halen de pagina op, even geduld...