Nieuwe functionaliteiten onder de loep op Het Archief voor Onderwijs

5 okt 2021

Nu het nieuwe schooljaar opnieuw van start is gegaan, zetten we ons onderwijsplatform in de schijnwerpers. Met Het Archief voor Onderwijs helpen we leerkrachten en leerlingen bij het realiseren van competenties uit de onderwijsdoelen. Dat is dit jaar niet anders: we voerden grondig onderzoek uit naar nieuwe functionaliteiten in de leerlingenruimte waardoor leerlingen zelf naar audiovisuele bronnen zullen kunnen zoeken en zelf audiovisuele collecties kunnen bouwen op ons platform. Benieuwd naar de resultaten? Je kan het rapport nu doorbladeren!

Het onderwijs kent voortdurend nieuwe ontwikkelingen: steeds meer laptops in de klas met de Digisprong, blended learning, audiovisueel materiaal gebruiken in de les... Op Het Archief voor Onderwijs ontwikkelen we mee. Daarom lanceerden we in september 2020 de leerlingenruimte. Voorlopig kunnen leerkrachten hier enkel kijk- en luisteropdrachten delen, maar de vernieuwde eindtermen benadrukken onder andere digitale zoekvaardigheden en digitale creatie door leerlingen en vragen bijgevolg om een uitbreiding van onze leerlingenruimte. We trokken dan ook op onderzoek: hoe kunnen we zoek- en bouwfunctionaliteiten optimaal integreren?

In het eerste luik bevroegen we leerkrachten over het gebruik van ICT- en audiovisueel materiaal in de klas. Uit de peiling bleek dat het adoptiepotentieel voor zoekopdrachten voor leerlingen erg hoog ligt: 76% van de bevraagde leerkrachten wil met de nieuwe functie aan de slag. Ook peilden we naar de tevredenheid over Het Archief voor Onderwijs. Een tipje van de sluier? De nieuwe leerlingenruimte werd enthousiast onthaald. Leerkrachten zijn bovendien erg te spreken over de gebruiksvriendelijkheid en het uitgebreide aanbod van ons platform.

© Tim Schelstraete

Tijdens de daaropvolgende praktijktesten gingen leerlingen zelf op zoek naar beeld en geluid en proefden ze van eigen collecties bouwen. Deze twee functionaliteiten stellen leerlingen in staat om hun digitale competenties en zoekvaardigheid steeds op aansturen van de leerkracht bij te spijkeren. Dit in een veilige omgeving mét betrouwbare bronnen van onze contentpartners.

Deze uitbreiding van de leerlingenruimte werd onder de loep genomen met de steun van VLAIO, het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen. Dankzij het uitgebreide onderzoek kunnen we in de loop van het schooljaar 2021-2022 van start gaan met de ontwikkeling van de nieuwe functionaliteiten. Benieuwd naar de onderzoeksresultaten? Surf naar het rapport.

We halen de pagina op, even geduld...