Onderzoek en ontwikkeling: nieuwe functionaliteiten voor leerlingen

In september 2020 werd het vernieuwde Archief voor Onderwijs gelanceerd. Naast een opfrissing van de lay-out en extra aandacht voor gebruiksvriendelijkheid en inspiratie op maat, introduceerde het onderwijsplatform ook zijn leerlingenruimte. Vandaag kunnen leerkrachten in het secundair onderwijs daar kijk- en luisteropdrachten geven.

Met steun van Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) onderzoeken we hoe we leerkrachten en leerlingen kunnen ondersteunen om de leercompetenties en digitale competenties uit de onderwijsdoelen te realiseren. Daarbij bekijken we hoe we nog meer kunnen aansluiten bij de vernieuwingen in het onderwijs en mee op de trein kunnen stappen van de digitalisering in het kader van afstandsleren en blended leren.

Uitdaging

In de leerlingenruimte kunnen leerkrachten hun leerlingen in het secundair onderwijs toegang geven tot een selectie van beeld en geluid van onze contentpartners. Naast kijk- en luisteropdrachten willen we leerlingen in de toekomst ook de mogelijkheid geven om zelf op zoek te gaan naar audiovisueel materiaal en dit te verzamelen in een collectie op het platform. Leerlingen zullen zoekopdrachten kunnen uitvoeren in een afgeschermde omgeving, met materiaal dat voor hen gecureerd wordt door leerkracht-redacteurs. Hiermee zetten we in op de onderwijsdoelen en leercompetenties in verband met zoekvaardigheid.

Praktijktesten nieuwe leerlingenruimte, fotograaf: Tim Schelstraete

Zo kunnen leerlingen digitale en zoekvaardigheden verder ontwikkelen. Door fragmenten te selecteren en een weldoordachte collectie te bouwen, leren ze om audiovisueel materiaal samen te brengen tot een bruikbaar geheel. Deze nieuwe functionaliteiten geven zowel leerkrachten als leerlingen de kans om ook in afstandsleren en blended leren met dit unieke beeld en geluid aan de slag te kunnen gaan in doelgerichte opdrachten.

Aanpak

Hoe leerkrachten en leerlingen aan de slag zullen kunnen met deze zoek- en bouwopdrachten? Dat onderzoeken we nu:

  1. We gingen van start met een literatuurstudie als voorbereidend onderzoek naar zoek- en bouwvaardigheden.

  2. Met een online bevraging peilen we naar het gebruik van audiovisueel materiaal in de klas in het secundair onderwijs. De resultaten zal je hier lezen.

  3. Tijdens praktijktesten met leerkrachten en leerlingen gaan een aantal klasgroepen aan de slag met een zoekopdracht of een bouwopdracht.

Ook bij de ontwikkeling van deze nieuwe functionaliteiten zetten we de contentpartners op de eerste rij met onze partnerupdates en een jaarlijkse workshop over ons onderwijsplatform, exclusief voor partners.

Naast het ontwikkelen van de functionaliteiten op het platform zelf, werken we met dit project ook ondersteuning uit voor leerkrachten en leerlingen. Die ondersteuning zal zowel technisch als didactisch zijn en gericht op het gebruik van zoek- en bouwopdrachten in de klas.

Partners

We doen dit onderzoek met de steun van VLAIO, het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen, in het kader van een onderzoeksproject rond onderwijsvernieuwing.

Met vragen over dit project kan je terecht bij leen.debruyn@meemoo.be.

Heb je een vraag?
Contacteer Leen De Bruyn
Projectmanager Onderwijs & Accountmanager