Het Archief voor Onderwijs breidt uit: leerlingenruimte op maat van lager onderwijs op komst
30 jan 2024Met Het Archief voor Onderwijs willen we het hergebruik van het audiovisueel archiefmateriaal van onze contentpartners in het onderwijs stimuleren. In deze gecureerde beeldbank kunnen lesgevers en studenten in een lerarenopleiding sinds 2016 unieke beeld- en geluidsfragmenten vinden om hun lessen te versterken. Sinds 2020 zijn ook leerlingen secundair welkom op het platform, en dat in een op maat gemaakte leerlingenruimte. Volgend schooljaar breiden we deze doelgroep verder uit. Met de steun van minister Ben Weyts en het Departement Onderwijs en Vorming maken we werk van een leerlingenruimte op maat van de lagere school.
Met ons onderwijsplatform brengen we het beeld en geluid van onze partners tot in de klas. Vandaag bevat de beeldbank al ruim 26.000 beeld- en geluidsfragmenten van 60 partners, op maat geselecteerd voor het onderwijs. Vanuit het lager onderwijs klinkt al even de vraag om hun leerlingen toegang te verlenen tot Het Archief voor Onderwijs. Want ook bij deze doelgroep kan er al ingezet worden op de ontwikkeling van kijk- en luistervaardigheden, zoekvaardigheden en mediawijsheid.
Minister van Onderwijs Ben Weyts nam deze vraag ter harte. Dankzij de steun van de minister en het Departement Onderwijs & Vorming zullen we in het najaar van 2024 ook leerlingen lager onderwijs verwelkomen op Het Archief voor Onderwijs.
Investeren in meer onderwijskwaliteit betekent ook investeren in een rijke waaier aan verschillende leermiddelen. Zo geven we ook meer mogelijkheden aan onze leerkrachten die dynamisch omspringen met de leerstof. We hebben deze regeerperiode werk gemaakt van een grote Digisprong voorwaarts. Ons onderwijs had een achterstand op digitaal gebied, en die buigen we stap voor stap om in een voorsprong.
- Ben Weyts, Vlaams minister van Onderwijs
Via gangbare authenticatiemogelijkheden zoals het LeerID van de Vlaamse overheid en Smartschool zullen ze vlot kunnen inloggen op ons onderwijsplatform, om vervolgens terecht te komen in een op maat gemaakte en reclamevrije omgeving. Daar zullen ze in opdracht van hun leerkracht gebruik kunnen maken van authentiek audiovisueel materiaal, dat op hun leeftijdsniveau geselecteerd en gemetadateerd is.
Ook in het lager onderwijs zijn er nu veel meer eigentijdse digitale leermiddelen. Leerlingen kunnen zo straks meer verschillende en heel uitdagende kijk- en luisteropdrachten krijgen.
- Ben Weyts, Vlaams minister van Onderwijs
Even recapituleren: leerlingen & Het Archief voor Onderwijs
In de beginjaren was het Archief voor Onderwijs een platform gericht op lesgevers, waarmee ze audiovisueel materiaal van onze partners konden tonen in de klas. Toen afstandsonderwijs tijdens de COVID-19-pandemie een noodzaak werd, zetten we in 2020 de digitale poorten van ons onderwijsplatform versneld open voor leerlingen secundair. Een onmiddellijk succes: tegen het einde van dat schooljaar hadden we op vraag van scholen 92.000 leerlingen secundair toegang gegeven.
Het daaropvolgende schooljaar (2020-2021) stonden we klaar met een volledig vernieuwde website, inclusief een op maat gemaakte leerlingenruimte voor het secundair onderwijs. Sindsdien vinden leerlingen daar een handig overzicht terug van de kijk- en luisteropdrachten die hun leerkrachten voor hen aanmaken. Dat schooljaar hadden meer dan 93.000 leerlingen secundair een actief account op het platform, en werden er bijna 11.500 opdrachten aangemaakt door leerkrachten.
Vorig schooljaar (2022-2023) hebben we de leerlingenruimte voor secundair dankzij de steun van VLAIO verder uitgebreid met activerende zoek- en bouwopdrachten. Die inspireren leerkrachten om de zoekvaardigheden van hun leerlingen te trainen, en hun digitale competenties en mediawijsheid verder aan te scherpen. Dankzij de continue doorontwikkelingen aan het platform zet de stijgende trend in het aantal leerlingenaccounts zich jaar na jaar door. Zo mochten we in 2022-2023 94.000 leerlingen secundair verwelkomen. Wat het aantal opdrachten betreft werden er sinds 2020 al meer dan 38.000 aangemaakt door leerkrachten.
En nu? Op naar de volgende grote mijlpaal: een leerlingenruimte voor het lager onderwijs.