Vormingstraject digitale strategie voor erfgoedcellen

11 jan 2022 - 19 apr 2022 | online

Het nieuwe jaar staat voor de deur: dé ideale gelegenheid om werk te maken van de opmaak van een digitale strategie. Doorheen de eerste vier maanden van 2022 reiken we een twintigtal organisaties in vier tot vijf op elkaar voortbouwende sessies de nodige kennis en tools aan. In 2022 ligt de focus op erfgoedcellen. Wil je aan de slag met je digitale strategie? Registreer je dan voor 18 december.

Digitale wat?!

Een digitale strategie opzetten is geen makkelijke klus. We ontvangen dan ook talrijke loketvragen rond dit onderwerp. Om erfgoedorganisaties de nodige ondersteuning te bieden, organiseren we in 2022 opnieuw een vormingstraject.

Digitale strategie is één van onze kennisdomeinen. We hebben er zelf al heel wat expertise over opgebouwd en willen die kennis inzetten om andere organisaties op weg te helpen. Bovendien is het hebben van een degelijke digitale strategie een belangrijk aandachtspunt voor contentpartners die willen deelnemen aan het traject digitale instroom.

Wie kan deelnemen?

Twintig deelnemers zullen in januari van start gaan. In de eerste plaats ligt de focus op medewerkers van erfgoedcellen. Blijven er plaatsen over? Dan kan je ook deelnemen als medewerker van een ander type erfgoedorganisatie.

Op het programma?

Het vormingstraject bestaat momenteel uit vier online werksessies, verspreid over vier maanden. Hierbij reiken we je als deelnemer een methodologisch kader aan. Tussen de werksessies door ga je als deelnemer zelf aan de slag om je digitale strategie uit te werken. Heb je vragen, dan kan je die steeds aan ons of andere deelnemers stellen tijdens de sessies.

  • Dinsdag 11 januari 2022 - 14u-16u

Tijdens deze eerste sessie doen we uit de doeken hoe je een beknopte visie uitschrijft voor de digitale werking van jouw organisatie.

  • Dinsdag 8 februari 2022 - 14u-16u

In deze tweede sessie leer je hoe je een beknopt overzicht maakt van de noden die jouw organisatie wil invullen en de ervaringen die jouw organisatie vooropstelt in verband met de eigen digitale werking.

  • Dinsdag 8 maart 2022 - 14u-16u

In maart ga je aan de slag om deze noden en beoogde ervaringen te vertalen naar concrete doelstellingen. Tijdens deze derde sessie reiken we je de nodige handvaten aan.

  • Dinsdag 19 april 2022 - 14u-16u

In april leer je deze doelstellingen om te zetten naar praktische methodes, succesfactoren en indicatoren.

Afbeelding: State hughway M-15 Michigan, 1917, publiek domein

Naargelang de mogelijkheden en wensen van de deelnemers bekijken we of een bijkomende vijfde sessie wenselijk is. Hierin zouden erfgoedorganisaties die al een digitale strategie hanteren hun ervaringen uit de doeken doen. Zo kan je nuttige inzichten opdoen als je zelf nog geen digitale strategie hebt.

Inschrijven?

Interesse in dit traject? Je kan je voor 18 december inschrijven. Dat doe je door een mailtje te sturen naar rony.vissers@meemoo.be.

Heb je een vraag?
Contacteer Rony Vissers
Manager Expertise
We halen de pagina op, even geduld...