Educatieve partners verrijken aanbod op Het Archief voor Onderwijs

7 feb 2021

Op Het Archief voor Onderwijs vinden lesgevers niet alleen filmpjes en geluidsfragmenten. Om hen meteen op weg te helpen, verzamelen en contextualiseren we het audiovisueel materiaal ook rond bepaalde thema's die zo nauw mogelijk aansluiten bij de lespraktijk.

Dit hoeven we gelukkig niet alleen te doen. Samenwerkingen met educatieve partners leveren nu een bijgewerkte en een nieuwe projectpagina op over literatuur en over herinneringseducatie.

Educatieve partners helpen ons om waardevol audiovisueel materiaal in het kader van hun werking tot bij de leerkracht te brengen. Zo werkten we de voorbije maanden samen met Het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie voor het project Beelden van herinnering en met CANON Cultuurcel en de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren (KANTL) voor een update van de projectpagina 50+1 werken van de literaire canon.

Beelden van herinnering

Herinneringseducatie, niet iedereen is er vandaag al mee bekend. Het gaat om leren uit het verleden, met de voeten in het heden en het oog op de toekomst. Belangrijk hierbij is een onderzoekende houding met aandacht voor een veelheid aan perspectieven, maar altijd gebaseerd op grondig bronnenonderzoek. Op deze projectpagina ontdekken leerkrachten wat herinneringseducatie precies inhoudt en kunnen ze meteen aan de slag met collecties rond oorlog, mensenrechten, antisemitisme en andere thema’s. Perfect voor lessen rond kritisch denken, burgerschap en mediawijsheid.

50 + 1 werken van de literaire canon

In 2015 maakte de KANTL een eerste editie van de literaire canon bekend. Vijf jaar later krijgt de lijst zoals beloofd een eerste update, ook op ons onderwijsplatform. De lijst bevat drie volstrekte nieuwkomers: Van de koele meren des doods (Frederik van Eeden), Pallieter (Felix Timmermans) en Turks fruit (Jan Wolkers).

Over elke auteur werd een collectie gemaakt met audiovisueel materiaal over de auteur en het werk, maar ook over de specifieke tijdsgeest waarin het werk tot stand kwam, de actualiteitswaarde ervan, en inzichten van kenners en lezers. Zo scroll je aan de hand van een interactieve tijdlijn vol audiovisuele bronnen door de hoogtepunten van onze literaire geschiedenis. Een schatkist voor de literatuurlessen in het secundair onderwijs.