2020 in ‘t kort: interactie

2020 was het jaar van lockdowns, thuiswerkmarathons en anderhalvemetercontacten. Het gevolg? We interageerden meer dan ooit tevoren digitaal. Onze interactieplatformen hielpen daarbij een handje. Op deze kanalen vallen alle puzzelstukjes van onze werking samen: als eindgebruiker loop je er de speciaal voor jou geselecteerde content van onze contentpartners figuurlijk tegen het lijf.

Het afgelopen jaar werkten we hard om onze platformen nog meer te laten aansluiten bij jouw leefwereld. Hoe we dat deden, lees je hieronder.

Het Archief voor Onderwijs: relevanter dan ooit

De coronamaatregelen zetten onze wereld even helemaal op zijn kop. Voor leerkrachten betekende dit dat ze hun hele manier van lesgeven moesten omgooien. Door het (gedeeltelijk) afstandsleren werden ze genoodzaakt om, nog méér dan anders, creatief en flexibel te werk te gaan. Op vraag van ministers Jambon en Weyts grepen we de kans om het onderwijs zo goed mogelijk te ondersteunen bij de lessen die niet op school konden doorgaan.

Dit deden we door ons platform Het Archief voor Onderwijs toegankelijk te maken voor leerlingen in het secundair. Deze vernieuwing stond sowieso al op de planning, maar kwam nu noodgedwongen in een stroomversnelling. In afwachting van het vernieuwde Archief voor Onderwijs stelden we alles in het werk om leerlingen tot het einde van het schooljaar, handmatig én GDPR-proof, toegang te bieden tot ons onderwijsplatform. Niet zonder succes: tijdens de eerste lockdown vonden meer dan 42.000 leerlingen hun weg ernaartoe.

De officiële lancering van het vernieuwde Archief voor Onderwijs volgde in september. Eén van de grootste vernieuwingen is de geoptimaliseerde werkruimte waar leerkrachten secundair via kijk- en luisteropdrachten nu ook materiaal kunnen delen met hun leerlingen. Om het gebruikers nog gemakkelijker te maken, introduceerden we een verbeterde zoekfunctie en sleutelden we aan een meer intuïtieve gebruikservaring.

Het beschikbare aanbod op ons onderwijsplatform bleef in 2020 gestaag groeien. We verruimden ons aanbod met audiovisueel materiaal dat onze redactie selecteerde op maat van het onderwijs. Daarnaast stroomde er ook nieuw materiaal in via aanvragen van gebruikers zelf.

Specifiek kwamen we leerkrachten lager onderwijs tegemoet in hun zoektocht naar kwalitatief audiovisueel materiaal. We breidden het aanbod op een relevante en wezenlijke manier uit door:

De noodzaak om online te gaan voelden we ook op het vlak van onze vormingen: de pandemie zorgde er immers voor dat we elkaar even niet meer in levende lijve konden treffen. Dit weerhield leerkrachten er niet van om vol enthousiasme onze workshops te volgen. We hielpen hen in 78 vormingen en webinars op weg met ons onderwijsplatform. Door de grote vraag naar online onderwijstools én ondersteuning, overschreden we zelfs ons vooropgestelde aantal. Ook contentpartners konden op onze ondersteuning rekenen. In 2020 openden we ons onderwijsloket, waarmee we contentpartners op maat begeleiden om hun audiovisueel archiefmateriaal tot in de klas te brengen.

artinflanders.be boven het doopvont

Naar aanleiding van onze fusie in 2019 kreeg beeldbank Lukas een nieuw jasje: artinflanders.be was geboren. We voorzagen de website van de kenmerkende meemoo-kleuren en maakten van de gelegenheid gebruik om de downloadmogelijkheden te optimaliseren. De campagne ‘Vergader met kunst’ bood thuiswerkers tijdens de lockdown de kans om aan de realiteit te ontsnappen en de obligatoire Zoom-calls een pak stijlvoller in te kleden. Het resultaat? Jullie zeiden met veel plezier dag tegen die stapels was op de achtergrond en sloegen massaal aan het downloaden: we noteerden een indrukwekkende stijging in downloads van 170%. Ons doel van honderd beeldverkopen bleek bovendien te bescheiden, we konden er namelijk 934 in rekening brengen.

Het voorbije jaar mochten we de Koninklijke Hoofdgilde Sint-Sebastiaan Brugge verwelkomen als nieuwe partner. In 88 afbeeldingen, beschikbaar via artinflanders.be, ben je mee met de rijke geschiedenis van deze vereniging die al bestaat sinds de veertiende eeuw.

2020 ging de (kunst)geschiedenisboeken in als het Van Eyck-jaar. Dat vierden we door de panelen van het Lam Gods te digitaliseren, nadat de tweede restauratiefase was afgerond. De fotografische reproducties van ‘s werelds bekendste lam wisten zelfs de internationale pers te beroeren.

>> Ook vergaderen met het Lam Gods op de achtergrond?

Het Archief in volle bloei

Het Archief was in 2020 de eerste halte in jouw zoektocht naar beeld en geluid uit de Vlaamse media-, cultuur- en overheidssector. Dit groeiende platform slaat de brug tussen het brede publiek en het archiefmateriaal van onze contentpartners. Zag je Het Archief het voorbije jaar verschijnen op je Facebook-tijdslijn of via Google advertenties? Dat is geen toeval: ons marketingteam zette een aantal campagnes op poten om dit platform in de kijker te zetten. Hun inspanningen bleven niet zonder resultaat. In 2020 ontvingen we maandelijks meer dan 100 aanvragen via deze inventaris.

Wist je dat Het Archief ook dienst doet als springplank naar een nieuw, overkoepelend platform dat onze huidige interactiekanalen overstijgt? Daarover hieronder meer.

Nieuw platform in de steigers

Stel je voor: alle content van onze interactieplatformen gebundeld op één centrale plaats, handig en gericht te doorbladeren. In 2020 maakten we samen met onze contentpartners, eindgebruikers en een externe consultant de denkoefening over hoe een dergelijk overkoepelend platform er zou kunnen uitzien. We tekenden alvast de grote lijnen van het concept uit. Voor de concrete roadmap is het nog wachten op 2021.

Bij meemoo delen we niet alleen content, maar ook expertise. Benieuwd wat we in 2020 bereikten met onze kenniswerking?

>> Ontdek het hier