Digitising Contemporary Art

Van januari 2011 tot juni 2013 coördineerde meemoo, toen nog PACKED vzw, het project Digitising Contemporary Art. Het project hield zich bezig met het digitaliseren en online toegankelijk maken van hedendaagse kunstcollecties uit Europese musea en kunstinstituten.

UITDAGING

Digitising Contemporary Art was, zoals de naam al doet vermoeden, gericht op het digitaliseren van hedendaagse kunst, met andere woorden kunst gemaakt na 1945. Dit soort kunstwerken was nog grotendeels afwezig in Europeana, het platform voor Europees cultureel erfgoed. Dit project wou dat gebrek in de collectie opvullen.

Dit deden we door kunstobjecten uit 21 collecties van kleine tot middelgrote musea en kunstinstituten uit twaalf Europese landen te digitaliseren. Dit waren voornamelijk musea en instituten die steun nodig hadden bij de digitalisering en hun contributie aan Europeana. De gedigitaliseerde kunstwerken geven een duidelijk overzicht van Europese hedendaagse kunst en welke plaats die heeft in ons cultureel erfgoed. Hier horen ook meesterwerken van belangrijke Europese kunstenaars bij, zoals Marina Abramović (Servië), Wim Delvoye (België) en Pierre Bismuth (Frankrijk).

ONZE ROL

Digitising Contemporary Art werd gefinancierd door de Europese Commissie en had een projectteam dat, naast ons, bestond uit 21 musea en kunstinstituten, en vier technische instituten.

Wij waren de coördinator van het project en boden onze expertise aan bij de digitalisering van de kunstwerken en het toegankelijk maken van de collectie. Daarvoor hebben meegewerkt aan het uitschrijven van een digitaliseringsworkflow en richtlijnen voor de digitalisering van verschillende types hedendaagse kunstwerken. Als expertisecentrum in België trachtten we ook relevante instellingen uit eigen land te overtuigen om mee te werken aan het project. Zo werden onder andere MuZEE, ARGOS , KMSKB en MAC toegevoegd aan het projectteam.

AANPAK

Het belangrijkste doel van het Digitising Contemporary Art-project was om hedendaagse kunstobjecten toegankelijk en doorzoekbaar te maken via Europeana. Hiervoor werden in totaal 26.921 kunstwerken - schilderijen, foto’s, sculpturen, installaties en video’s - en 1.857 contextdocumenten gedigitaliseerd in een corpus van high quality reproducties. Dit corpus werd op Europeana toegankelijk gemaakt via metadata, thumbnails en directe links naar de reproducties van de kunstwerken. Er werd ook voor gezorgd dat, waar mogelijk, de rechten voor al het beschikbare materiaal vrijgegeven werden.

Belangrijke aandachtspunten bij het project waren:

  • de keuze van de specificaties voor digitalisering en metadata;

  • het interoperabel maken hiervan;

  • een aggregatieoplossing vinden voor elk partnerinstituut;

  • de uitwisseling met Europeana.

Hierbij werd vertrouwd op de expertise en tools van de projectpartners.

Het belangrijkste resultaat van het project is de verbeterde toegang tot hedendaagse kunst in Europeana. Dit zal bijdragen tot de preservatie van de kunstwerken in het corpus en tot een beter begrip van de waardevolle plaats die hedendaagse kunst heeft in het Europees cultureel erfgoed.

PARTNERS

Verschillende musea en instituten in Europa:

  • IBBT (nu imec), België;

  • ARGOS – centrum voor Kunst en Media, België;

  • Koninklijke Musea voor Schone Kunsten (MRBAB), België;

  • Museum voor Hedendaagse Kunst Grand-Hornu (MAC), België;

  • MuZEE – Kunstmuseum aan de kust, België;

  • Staatliche Hochschule für Gestaltung (HfG), Duitsland;

  • European Media Art Festival (EMAF), Duitsland;

  • Transmediale, Duitsland;

  • National Technical University of Athens (NTUA), Griekenland;

  • Macedonian Museum of Contemporary Art (MMCA), Griekenland;

  • Frissiras Museum, Griekenland;

  • UBITECH, Griekenland;

  • National Gallery - Alexandros Soutzos Museum (EPMAS), Griekenland;

  • National Gallery of Iceland (Listasafn), Ijsland;

  • Reykjavik Art Museum (RAM), Ijsland;

  • Museum of Modern and Contemporary Art (MMSU) Kroatië;

  • Latvian Centre for Contemporary Art (LCCA), Litouwen;

  • Netherlands Media Art Institute (NIMk), Nederland;

  • Museum Boijmans Van Beuningen, Nederland;

  • WRO Media Art Center Foundation, Polen;

  • Fundação Serralves, Portugal;

  • Ars Electronica Linz, Oostenrijk;

  • Museum of Modern Art (MG), Slovenië;

  • Fundació Antoni Tàpies, Spanje.

Heb je een vraag?
Contacteer Rony Vissers
Manager Expertise