Cultuur in de Spiegel is een cultuurtheorie van Nederlands cognitiewetenschapper Barend van Heusden. De theorie legt uit wat cultuur is, welke culturele vaardigheden mensen hebben en waarom het onderwijs die culturele vaardigheden moet ontwikkelen.

In België onderzoekt en implementeert CANON Cultuurcel, vanuit het Departement Onderwijs en Vorming, de theorie in de onderwijspraktijk.

Hét kernbegrip van Cultuur in de Spiegel is cultureel bewustzijn. Reflectie over cultuur zorgt ervoor dat je gaat nadenken over je eigen cultuur en die van anderen. Met filmpjes en geluidsfragmenten, zoals het materiaal op Het Archief voor Onderwijs kan je die reflectie ook in je lessen stimuleren.

In 2016 en 2017 werden samen met CANON Cultuurcel enkele tools ontwikkeld om leerkrachten te helpen om aan de hand van archiefmateriaal over cultuur te reflecteren met hun leerlingen. Deze tools, zoals een interactieve video en enkele inspirerende collecties, zijn verzameld op de projectpagina Cultuur in de Spiegel op Het Archief voor Onderwijs. Deze pagina is deels publiek toegankelijk.

Lees er meer over op Het Archief voor Onderwijs

Verken het project