"Avec Photo-Hall, c’est toujours mieux!"

27 aug 2020

Iedere zomer maken we vakantiekiekjes, voor onszelf, voor familie of voor onze volgers op sociale media. Anno 2020 is dat evident met de alomtegenwoordige smartphone of digitale camera op zak. In de jaren ’60 kon je rekenen op Photo Hall om je mooiste vakantiemomenten op de gevoelige plaat vast te leggen. Flits even mee terug in de tijd…

In het filmpje is een middenklassegezin op weg naar de kust wanneer vader zich herinnert dat hij het fototoestel vergeten is. Jandorie – rechtsomkeer maken? Niet nodig, verzekeren de kinderen hem vanop de achterbank. De ‘opérateurs’ van Photo Hall lossen dit op! Soms doken ze op uit het niets en maakten snelle snapshots van toeristen die flaneren op de dijk, maar ze vonden ook gewillige badgasten in vakantiestemming die graag kort poseerden voor de lens. De dag na de foto-opname kon je met een genummerd ticket je foto’s bekijken aan de typische houten verkoopstalletjes en de prints eventueel aankopen.

Het succes van Photo Hall? Een exclusieve concessie op professionele vakantiekiekjes aan de Belgische kust verwerven, waarmee het bedrijf tussen 1933 en 1980 z’n lens op de vaak onwennige vakantieganger aan het Noordzeestrand richtte. In de naoorlogse periode had nog niet iedereen een fototoestel en wie er wel één had, nam het soms niet mee naar zee om te vermijden dat zandkorrels het dure fotoapparaat zouden beschadigen. Bovendien sprong Photo Hall vanaf de jaren ’60 op de kar van kleurenfotografie: levensechte fotosouvenirs die erg in trek waren bij het vakantiepubliek.

Dit reclamefilmpje komt uit de archieven van het Industriemuseum. Het museum neemt je mee in een universeel verhaal over mensen en machines en hoe die de wereld rondom ons veranderen. Onder andere historische filmpjes zoals deze reclamespot maken het industriële verleden springlevend tijdens je bezoek. Dit filmpje was hun inzending voor De Beeldcapsule 2017.