Linked (open) data

Auteur(s):

Alina Saenko
12/2019

Gerelateerde events


Gerelateerde publicaties


Verslag: Bootcamp open culturele data 2019

  • Verslag

In het najaar van 2019 organiseerden we voor de tweede keer het bootcamp open culturele data: een vijfdaags ‘open data-bad’ dat deelnemers inwijdt in alles wat er komt kijken bij het openmaken van culturele data. Gedurende vijf dagen kregen deelnemers de kans om het idee te laten rijpen over wat open data precies voor hun organisatie kan betekenen.

Het programma

Elke dag werd opgehangen aan een bepaalde dimensie van open data: bruikbaar, open, vindbaar, bereikbaar en zichtbaar. De vijf dimensies van open data corresponderen met bepaalde hindernissen die je moet overwinnen:

  • Bruikbaar: hoe maak ik data leesbaar voor mens en machine?

  • Open: hoe haal ik drempels voor hergebruik van data weg?

  • Vindbaar: hoe maak ik data vindbaar op het web?

  • Bereikbaar: hoe zorg ik dat mijn gebruikers gemakkelijk toegang hebben tot mijn data?

  • Zichtbaar: hoe breng ik mijn data onder de aandacht van gebruikers?

Iedere voormiddag werden deelnemers ingeleid in de theorie bij elk thema. Na de middag gingen ze aan de slag met allerlei tools.

Technische training

Het hoofddoel van de namiddagsessies was in de editie van 2019 om de technische skills van de deelnemers bij te schaven. Om digitale content open te maken heb je namelijk een aantal skills nodig die niet in het curriculum van een erfgoedregistrator voorkomen. Tijdens het bootcamp proberen we daar iets aan te doen. Net als tijdens de eerste editie in 2018 ging er heel wat tijd naar het gebruik van OpenRefine, een tool om je data op te schonen en te verrijken. In 2019 experimenteerden we ook met ExifTool, een commandlinetool om metadata weg te schrijven in beeldbestanden.

Het was een bewuste keuze om registrators eenvoudige commando’s te laten schrijven. De archivaris met elementaire codeerskills is vandaag vaak nog een witte raaf. De achterstand die in Vlaanderen bestaat op het vlak van digitale collectieregistratie heeft zeker ook met een reëel gebrek aan codeerskills te maken, waardoor registratoren zich nog te vaak verliezen in het handmatig opschonen van datasets.

Het was fijn om een aantal deelnemers te mogen verwelkomen die meewerken aan goedgekeurde projecten uit het subsidiereglement Inhaalbeweging digitale collectieregistratie.

Lunchlezingen

Tussen de uiteenzettingen in de voormiddag en de oefeningen in de namiddag organiseerden we ook vier lunchlezingen met een verhaal uit de dagdagelijkse praktijk bij het thema van de dag.

Open culturele data bootcamp oktober 2019, lunchlezing door Davy Hanegreefs over linked open data bij CINEMATEK. Foto: meemoo CC BY SA

Olivier Van Dhuynslager kwam vertellen over datacleaning bij het Gentse Design Museum, over hoe hij vaststelde dat hij een opstapje moest maken van OpenRefine naar Python om te kunnen doen wat hij wilde, en hoe een steile leercurve van twee weken er voor gezorgd heeft dat hij zijn projectdoelstellingen binnen enkele weken voltooid heeft. Bekijk de presentatie:

Davy Hanegreefs bracht het verhaal van hoe Cinematek als instelling de sprong maakte om haar volledige collectiebeheersproces te bouwen op de principes van linked open data. Bekijk de presentatie:

Nathalie Monteyne en Eline Wellens van KMSKA vertelden hoe zij de auteursrechtelijke uitdaging pragmatisch hebben aangepakt en binnen de organisatie een handleiding opstelden om rechten te documenteren in hun collectiedatabank (TMS) en in hun beeldbeheersysteem (Resource Space). Bekijk de presentatie:

Matthias Priem schetste tenslotte hoe meemoo op een vijftal jaar tijd verschillende ontsluitingsplatformen heeft uitgebouwd. Daarnaast ging hij dieper in op een vijftal belangrijke aspecten van ontsluiting: afspraken en licenties, metadata, content in uniforme formaten, architectuur en rapportering. Bekijk de presentatie: