Trainingskamp open culturele content

  • Verslag

Van 17 tot en met 21 september 2018 hield meemoo (als PACKED vzw) het nazomers trainingskamp 'open culturele content' voor erfgoedwerkers. Gedurende vijf dagen onderzochten we met de deelnemers hoe je de principes van open culturele content in de praktijk kunt toepassen. We leerden samen nieuwe tools gebruiken, en publiceerden datasets en beelden op beschikbare online platformen. Hieronder vind je het verslag van de verschillende werksessies.

Op de vijfentwintigste verdieping van de WTC-I-toren in Brussel met een mooi uitzicht op Brussel volgden veertien deelnemers gedurende vijf dagen een reeks hands-on workshops over de verschillende aspecten en principes van open culturele content. Het vertrekpunt van de workshop was de visienota 'Een Vlaams cultuurbeleid in het digitale tijdperk'. Elke dag lag de focus op een specifiek aspect:

  • Op maandag 17/9 ging was het dagthema de bruikbaarheid van content.

    • We behandelden hoe je je verschillende interne en externe doelgroepen en hun noden in kaart kunt brengen, en specifieke gebruikersscenario's kunt uitschrijven. Om de data beter bruikbaar te maken, en vertrekkend van de gebruikersscenario's, zijn we ook ingegaan op datacleaning en verrijking met OpenRefine.

  • Op dinsdag 18/9 stond vindbaarheid centraal.

    • De infrastructuur en principes van persistente identificatie werden besproken. De deelnemers maakten persistente URI's aan voor hun datasets en bestudeerden de werking van een Resolvertool.

  • Op woensdag 20/9 werd het thema open toegelicht.

    • De verschillende rechtenstatuten voor cultureelerfgoedobjecten, de metadata erover en reproducties ervan werden besproken. Ook de verschillende bestaande rechtenverklaringen en de manieren om voor de meest gepaste te kiezen en die in te bedden in je data kwamen aan bod.

  • Op donderdag 21/9 maakten we data bereikbaar.

    • Dit deden we door hands-on data en beelden op bestaande platformen te publiceren. In de voormiddag leerden alle deelnemers hoe ze het Github-platform kunnen gebruiken om hun opgeschoonde en persistent ge├»dentificeerde testdatasets als een downloadbaar CSV-bestand online te publiceren. In de namiddag publiceerden we samen een dataset van het Museum Plantin-Moretus als Linked Open Data op Wikidata. Daarna bespraken we de tools en procedures om beelden op Wikimedia Commons te publiceren.

  • Vrijdag 22/9 stond in het kader van de zichtbaarheid van je open culturele content.

    • De deelnemers leerden hoe ze gebruikersrichtlijnen voor hun data en beelden kunnen opstellen en die als een introductie opnemen bij hun data. We hebben het ook gehad over de bestaande tools waarmee je visualisaties en statistieken van je data kunt maken, als een preview voor de gebruiker en in functie van rapportering.

Als kers op de taart publiceerde de deelnemer van het Centrum Agrarische Geschiedenis (CAG) met de hulp van andere deelnemers en collega's data en beelden m.b.t. de eigen collectie van 56 lithografie├źn van Pieter Joseph de Pannemaeker op Wikidata en op Wikimedia Commons!

Daarnaast kregen de deelnemers elke dag een boeiende presentatie van een spreker uit de sector die het thema van de dag illustreerde met eigen ervaringen:

  • Ykje Wildenborg (ModeMuseum Antwerpen) vertelde over het opzetten en uitvoeren van een datacleaningproject en waarvoor je daarbij moet opletten.

  • Chris Dijkshoorn (Rijksmuseum Amsterdam) sprak over het voortschrijdend inzicht over het gebruik van persistente URI's in het Rijksmuseum en hoe zij er praktisch mee omgaan.

  • Pieter-Jan Pauwels (Open Knowledge Belgium) toonde wat de meerwaarde is van vrij beschikbare kennis om tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen.

  • Jeroen De Meester (Musea en Erfgoed Antwerpen) vertelde hoe hij het DAMS (Digital Asset Management Systeem) in Antwerpen inzet om collecties van de instellingen bereikbaar te maken.

  • Maarten Brinkerink (Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid) vertelde hoe zij via open data hun organisatie in de markt zetten als open en innovatief.